Svote novca koje fudbalski klubovi širom svijeta troše da bi bili konkurentni u najznačajnijim takmičenjima su fascinantne. Ono što se dešava iza kulisa u modernom fudbala, često je podjednako važno i može imati direktan uticaj na dešavanja na samom terenu. Da bi imali mogućnost enormne potrošnje, timovi se trude da na raznorazne načine obezbjede sigurnu zaradu. Prodaja ulaznica, tv prava, komercionalni dohodak i sponzorski ugovori samo su neki od značajnih izvora prihoda, koji bi trebalo da osiguraju pozitivno poslovanje i omoguće profit.
Još od najranijih dana fudbaleri su morali imati obavezujuću opremu napravljenu po predviđenim standardima. Vremenom su na obostrano zadovoljstvo, proizvođači sportske opreme počeli da ostvaruju partnerstva sa fudbalskim ekipama. Eminentni sportski brendovi počeli su među klubovima tražiti partnere, koji radom i rezultatima privlače armije fanova ali i posjeduju veliki ugled u svijetu fudbala. Korporativni giganti u poslednje vrijeme izdašno plaćaju timovima uslugu nošenja njihove opreme, dok za uzvrat dobijaju odličnu reklamu.
Partnesrstvo je fudbalskim klubovima omogućilo siguran izvor prihoda jer se ugovori o tehničkom sponzorstvu najčešće potpisuju na nekoliko godina. Proizvođači obično daju garancije na dizajn i kvalitet opreme, a nerjetko postoje i bonusi koji se odnose na ostvareni rezultat. Dugogodišnje saradnje nisu rijetkost ni u modernom fudbalu ali se može naići i na drugačije primjere, kada vrtoglave cifre brendova koji tek pokušavaju da se probiju na tržištu raskinu i najdugotrajnija partnerstva.
PROČITAJTE JOŠ: Počasni špalir u fudbalu

Liverpul – Adidas
Trenutno partnerstvo Liverpul je sa brendom Najk potpisao 2020. godine. Njihov petogodišnji ugovor vrijedan 30 miliona € godišnje ističe na kraju tekuće sezone. Priliku da svojoj porodici ponovo priključi ostrvskog velikana iskoristila je kompanija Adidas. Prema navodima britanskih medija ugovor sa njemačkim proizvođačem sportske opreme potpisan je na 5 godina, a vrijednost sponzorstva je između 77 i 83 miliona € po sezoni u zavisnosti od ostvarenja predeviđenih bonusa. Fudbaleri „Redsa“ već su u dva navrata nosili Adidas opremu i to u periodu 1985. – 1996. i od 2006. do 2012. godine.

Arsenal – Adidas
Pomalo neočekivano Arsenal je 2024. godine obnovio važeći ugovor sa Adidasom, pa će novi trajati do ljeta 2030. godine. Po slovu novog dogovora njemčka firma dužna je da na osnovu tehničkog sponzorstva „Tobdžijama“ isplaćuje 90 miliona € godišnje. Pored finansijski poboljšanja uprava je tako uslišila i želje navijača, koji su bili zadovoljni kvalitetom i dizajnom dresova, te Adidas time dobija zagarantovanu prodaju svog proizvoda. Arsenalovi fudbaleri ranije su nosili Puminu i opremu kompanije Najk, što samo dokazuje da u savremenom biznisu ne postoje emocije već preovladava isključivo interes zainteresovanih strana.

Mančester Junajted – Adidas
„Crveni đavoli“ pokazali su izuzetnu sposobnost da ostvaruju fantastične komercionalne uspjehe uprkos izostanku sportskih rezultata. Iako nisu osvojili Premijer ligu od sezone 2012/13. prema procjeni Forbsa drugi su najskuplji tim na planeti i gledaju u leđa samo Real Madridu. Globalni gigant razumljivo privlači gomilu sponzora s obzirom da je riječ o najgledanijoj ekipi u šampionatu. Adidas je 2023. godine odlučio da ponudi novi poboljšani ugovor klubu sa Old Traforda i saradnja je na obostrano zadovoljstvo produžena na 10 godina. Njemačka korporacija će na godišnjem nivou isplaćivati Mančester Junajtedu 105 miliona €.

Barselona – Najk
Predsjednik „Blaugrane“ Žoan Laporta želio je da završi saradnju sa američkim gigantom i uveliko je flertovao sa Pumom u vezi sa mogućim sponzorstvom. Najk je bio prinuđen da napravi niz kompromisa, što je rezultiralo produžetkom saradnje na 14 godina. Mada finansijski detalji nikada nisu objelodanjeni, izvori bliski klubu potvrdili su podatke kojima je spekulisala španska štampa, da je riječ o 125 miliona € na godišnjem nivou, a cifra bi mogla narasti u slučaju aktiviranja bonusa.

Real Madrid – Adidas
Partnerstvo Adidasa sa fudbalskom sekcijom kraljevskog kluba otpočelo je 1998. godine. Tokom godina Real Madrid je uspjevao dobro da naplati nošenje loga čuvenog brenda, na prednjoj strani kultnog bijelog dresa. Nakon poslednjeg produženja saradnje proizvođač opreme dužan je da na godišnjem nivou na račun „Kraljevića“ uplaćuje 130 miliona €. Madriđani zadržavaju pravo na 20 % od prodaje proizvoda, kao i opremu za sve selekcije u vrijednosti od 9 miliona €. Nastavak dugogodišnjeg partnerstva omogućio je Adidasu da zadrži lidersku poziciju proizvođača sportske opreme u kategoriji fudbalskih timova.
Registrujte se uz promo kod SPORT, preuzmite bonus i kladite se na najbolju sportsku ponudu klikom OVDJE.
Slavko
Oprema je osnovna svakako
Luka
Velike cifre su u pitanju